Ako reagovať na Saab 98-Prototyp wordt de Fahrzeug gebruikt

Koncom 60. rokov minulého storočia bola švédska spoločnosť Saab na vzostupe. V roku 1968, krátko po zlúčení so spoločnosťou Scania, bol predstavený úplne nový a veľmi moderne vyzerajúci Saab 99 a staré dvojtaktné motory boli nahradené štvortaktnými britskými Fordmi V4 a Triumphy. V tomto období dynamického napredovania sa zdá, že kariéra dosť zastaraného modelu 96 sa už končí, no práve vtedy sa objaví nečakaný dôvod na jeho pokračovanie vo výrobe. Vyplýva to z toho, že cena nového Saabu 99 je príliš vysoká a spoločnosť nechce riskovať, že sa vzdá svojho archaickejšieho, no oveľa dostupnejšieho starého modelu. A tak padlo kompromisné rozhodnutie pokračovať vo výrobe, pričom posledný dvojtaktný Saab 96 bol vyrobený v roku 1968, potom sa začal vybavovať motorom Ford. Tento krok sa zdá byť rozumný, no medzitým je dizajn auta už príliš staromódny a to sa aj napriek nízkej cene začína odrážať na úrovni predajov pompa de apa dolz pret.

Ako reagovať na Saab 98-Prototyp wordt de Fahrzeug gebruikt

Medzitým hlavný dizajnér Saabu Sixteen Sasson vyvinul modernizovanú verziu modelu 99 so skosenou zadnou časťou, ktorej sériová verzia debutovala v roku 1973. s názvom Combi Coupé. Od štandardnej limuzíny sa odlišuje charakteristicky tvarovaným profilom, ktorý je niečo medzi masívnym päťmiestnym hatchbackom a trojdverovým športovým kupé. Potom vznikol nápad modernizovať zadnú časť Saabu 96 na rovnakom princípe, aby automobil získal o niečo modernejší a atraktívnejší vzhľad.

Projekt viedol Sassonov nástupca Björn Envall a vychádzal z grafického návrhu priemyselného dizajnéra Alberta Wallenbredera zo septembra 1973. Konečný dizajn prototypu vychádzajúci zo Saabu 95 (kombiová verzia modelu 96) vznikol v spolupráci s talianskym výrobcom karosérií Coggiola v roku 1974. Toto málo známe partnerstvo sa datuje do roku 1970, kedy komplexná kreatívna symbióza švédskej vynaliezavosti a talianskej remeselnej zručnosti vyústila do športového kupé Saab Sonett III.

Okrem harmonického a veľmi atraktívneho vzhľadu je prototyp Saab 98 fascinujúcim pozostatkom histórie Saabu. Je to jasný dôkaz problémov, ktorým musela švédska spoločnosť čeliť pred polstoročím v snahe prispôsobiť sa rýchlo sa meniacemu automobilovému svetu. Ukazuje sa však, že práve pre svoj zvláštny konzervatívno-futuristický dizajn sa tento prototyp až príliš vymyká z priamočiarej marketingovej filozofie Saabu. Tak sa v polovici 70. rokov tento zaujímavý nápad navždy zapísal do histórie a v roku 1980. výroba klasického Saabu 96 sa definitívne končí Pokiaľ je známe, Saab 98 bol vyrobený v niekoľkých exemplároch, jediný, ktorý sa zachoval dodnes, je vystavený vo firemnom múzeu v Trollhättane.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Medzitým hlavný dizajnér Saabu Sixteen Sasson vyvinul modernizovanú verziu modelu 99 so skosenou zadnou časťou, ktorej sériová verzia debutovala v roku 1973

Projekt viedol Sassonov nástupca Björn Envall a vychádzal z grafického návrhu priemyselného dizajnéra Alberta Wallenbredera zo septembra 1973