Barkas B1000: prvý a jediný
V roku 1955 získalo Východné Nemecko plnú suverenitu a v dôsledku tohto dlho očakávaného privilégia vstúpilo do obdobia zaujímavých a dynamických politických a ekonomických zmien. Plne ovplyvnili aj rozvoj automobilového priemyslu, ktorý sa dostal na nové koľaje, predvojnové koncepty sa stali históriou a zmenili sa všetky ochranné známky zdedené z rovnakého obdobia. Tak sa BMW/EMW zmenilo na Wartburg, DKW/IFA sa premenovalo na Trabant, Phänomen prijal meno Robur a Framo sa teraz volalo Barkas. V druhej polovici 50. a v 60. rokoch dostali produkty týchto automobiliek okrem nových názvov aj na svoju dobu oveľa modernejší dizajn, pričom jedným z posledných podnikov, ktoré aktualizovali svoju produkciu, bol Barkas. V roku 1961 Predstavený bol úplne nový model B 1000, ktorý sa podobne ako ostatné východonemecké vozidlá tej doby vyznačoval moderným vzhľadom, spoľahlivosťou a funkčnosťou. Jeho výroba sa začala v továrni postavenej od nuly v Chemnitzi (vtedy známej ako Karlmarkstadt), postavenej na mieste starej továrne Framo, ktorej prevádzky boli po vojne rozobrané a v rámci vojnových reparácií prevezené do Sovietskeho zväzu alternator spidan pret.

Spočiatku poháňal B 1000 trojvalcový dvojtaktný motor s výkonom 45 koní, používaný aj vo Wartburgu, ktorého koncepcia bola podobná predvojnovej DKW.
Na svoju dobu bol B 1000 zaujímavým a veľmi praktickým modelom vďaka vysokému užitočnému zaťaženiu, pohonu predných kolies a nezvyčajnému zaveseniu, podobne ako Wartburg, ktorý sa medzi konvenčnými analógmi na Západe vyskytuje len zriedka.
Za celú históriu štátneho východonemeckého automobilového priemyslu zostal Barkas jediným vozidlom s podobnými funkciami a schopnosťami, a preto na jeho základe vznikali rôzne verzie a variácie. K dispozícii sú varianty s palubnou plošinou, dodávka, mikrobus, sanitka a ďalšie špecializované verzie. Vďaka motoru uloženému vpredu a pohonu predných kolies je využitie nákladného priestoru oveľa efektívnejšie a umožňuje oveľa viac konfigurácií.
Barkas sa vyrába predovšetkým pre potreby vládnych a verejných agentúr, no v limitovaných množstvách sa dostáva aj k individuálnym zákazníkom. Dodacia lehota však v tomto prípade dosahuje heroické úrovne, porovnateľné s čakacími lehotami na Trabant, ktoré sa pohybujú od desiatich do štrnástich rokov.
Napriek ambicióznemu štartu, spojenému s uvedením úplne nových východonemeckých modelov v 60. rokoch (napríklad Barkas B 1000 v roku 1961, Trabant 601 v roku 1964 a Wartburg 353 v roku 1966), sa tento priaznivý trend nepodarilo rozvinúť najmä pre nedostatok financií. Plánovaná výmena za ich modernejšie varianty sa neuskutočnila a vo výrobe zostali bez výraznejších vonkajších zmien až do začiatku 90. rokov.
Jeden z ďalších hlavných problémov zdedených z minulosti súvisí so zachovaním archaických dvojtaktných motorov, ktorých výmena sa uskutočnila až koncom 80. rokov za aktívnej spolupráce Západného Nemecka. Krátko pred ukončením výroby Barkas v roku 1991 sa začal vybavovať 1,3-litrovým štvortaktným motorom vyrábaným v licencii Volkswagenu a označenie modelu sa zmenilo na B 1000/1. V rokoch 1961 až 1991 sa celkovo vyrobilo 175 740 kusov Barkas B 1000 s dvojtaktným motorom a okolo 1 900 kusov s motorom Volkswagen.
- 2025-03-09 - Uvedie Toyota v roku 2025 na trh malý Land Cruiser?
- 2025-03-08 - BYD stavia vo svojich autách drony a hangáre
- 2025-03-06 - Formentor – dobrá voľba
- 2025-03-05 - Test: BMW iX je skvelé auto na dlhé cesty
- 2025-03-04 - Ojazdené auto: Mazda CX-5
- 2025-03-03 - Najextrémnejší Cybertruck na svete
- 2025-03-01 - FIAT hlási 62-percentný rast na bulharskom trhu
- 2025-02-28 - Test: Druhá generácia legendárneho Dodge Viper Coupé
- 2025-02-27 - Prvé fotografie nového Audi A6 Avant
- 2025-02-26 - BMW M4 CS Edition VR46: Exkluzívna edícia k narodeninám Valentina Rossiho
