Datsun 280Z: fotografia cenovo dostupného GT
Keď Nissan v 60. rokoch vstúpil na medzinárodný trh, bol stále relatívne malým výrobcom a v jeho sortimente nebolo nič zvláštne. Vtedajší zástupca Nissanu v USA Yutaka Katayama si však uvedomil, aké dôležité bolo vytvoriť ikonické športové auto, ktoré by mohlo výrazne prospieť medzinárodnej povesti spoločnosti. Jediným podobným modelom, ktorý bol dovtedy ponúkaný, bol Fairlady, ktorý sa tešil určitému úspechu na trhu, ale mohol konkurovať iba kompaktným anglickým a talianskym roadsterom. Tak vznikla myšlienka vytvoriť úplne nový rad vozidiel GT, ktoré by boli štýlové, inovatívne a rýchle, no zároveň by boli relatívne cenovo dostupné, a to pomocou výmenných dielov z iných bežnejších modelov Nissan senzor debit aer huco pret.

Kľúčový význam pre úspech tohto programu má inžinierska skúsenosť s vývojom výkonných športových motorov Prince Motor Company. V roku 1966 Stalo sa majetkom Nissanu a jeho model Prince Skyline sa stal v roku 1969 základom pre vytvorenie najvýkonnejšieho športového automobilu Nissan Skyline GT-R. V októbri toho istého roku bolo predstavené prvé čistokrvné športové kupé Nissan, ktoré navrhol firemný dizajnér Yoshihiko Matsuo a znamenalo začiatok legendárnej série Z.
V tejto súvislosti treba poznamenať, že väčšina osobných automobilov spoločnosti sa v zahraničí predáva pod značkou Datsun, ktorú Nissan úplne nahradil v celom sortimente spoločnosti až začiatkom 80. rokov. Preto nové športové kupé GT radu Z, predstavené koncom 60. rokov, bolo spočiatku všade známe len ako Datsun.
Zaujímavosťou je, že špecifické verzie boli ponúkané pre japonský a americký trh ešte v prvom modelovom roku. Zatiaľ čo japonská verzia má radový šesťvalcový motor L20A so zdvihovým objemom 2,0 litra a výkonom 130 koní. (97 kW) bol americký Datsun 240Z vybavený 2,4-litrovým motorom L24 s duálnymi karburátormi Hitachi SU, v dôsledku čoho bol výkon zvýšený na 151 koní. (113 kW). Tretí variant série Z zo začiatku 70. rokov, označený ako Z432 (PS30), obsahoval výkonnejšiu verziu 2-litrového motora S20 používaného v Nissane Skyline GT-R.
V roku 1974 Zdvihový objem sa zväčšil na 2,6 litra, čím sa zmenil názov nového modelu na 260Z. Zaujímavosťou v jeho dizajne je, že v niektorých verziách je základňa predĺžená o 30 cm, čo umožňuje inštaláciu dvoch plne funkčných zadných sedadiel. Maximálny výkon sa zvýši na 154 koní. (115 kW) v japonských a väčšine exportných verzií, pričom pre americký trh bol znížený na 139 k. (104 kW) inštaláciou nových vačkových hriadeľov a karburátorov, ako aj znížením kompresného pomeru v súlade s novými predpismi pre povolenú úroveň škodlivých emisií v USA.
V roku 1975 2,8-litrový variant 280Z bol vytvorený špeciálne pre americký trh, pričom hlavnou zmenou bolo zavedenie systému vstrekovania paliva Bosch, ktorý nahradil doterajšie SU karburátory. Výsledkom je zvýšenie výkonu na 170 koní. (127 kW), čo kompenzuje zvýšenú hmotnosť z pridaných luxusných prvkov a zväčšených nárazníkov, aby splnili federálne bezpečnostné predpisy USA. Ostatné svetové trhy dostali podobný model až koncom roku 1978. tvárou v tvár Datsun 280ZX.
- 2025-03-12 - Mercedes C 63 AMG (2010): Ojazdené auto
- 2025-03-10 - BMW 745i (E65): skutočný luxus za 20 000 leva?
- 2025-03-09 - Uvedie Toyota v roku 2025 na trh malý Land Cruiser?
- 2025-03-08 - BYD stavia vo svojich autách drony a hangáre
- 2025-03-07 - Barkas B1000: prvý a jediný
- 2025-03-06 - Formentor – dobrá voľba
- 2025-03-05 - Test: BMW iX je skvelé auto na dlhé cesty
- 2025-03-04 - Ojazdené auto: Mazda CX-5
- 2025-03-03 - Najextrémnejší Cybertruck na svete
- 2025-03-01 - FIAT hlási 62-percentný rast na bulharskom trhu
