Ein Jawa 350-638 40 Tag zuvor
V prvej polovici 80. rokov dovoz motocyklov do Bulharska nepresiahol 12-13 000 kusov, v roku 1984 klesol na 7 000 a v roku 1986 doslova sa zrúti na symbolickú úroveň 3900. Motocyklová kultúra budovaná v priebehu takmer ôsmich desaťročí v krajine je teda v stave úplného úpadku. Moderné motocykle na bulharskom trhu sú preto v tomto období veľmi vzácne a nové modely Jawa, ktoré sa u nás stali veľmi populárnymi v povojnovej ére, sú tu už len na stránkach odbornej tlače. Presne to je prípad novej Jawy 350-638, ktorá v roku 1985 nahradila mimoriadne obľúbený model 350-634. Vyznačuje sa oveľa atraktívnejším dizajnom a je vybavený štýlovým aerodynamickým spojlerom s priehľadným veterným štítom, pričom niektoré verzie sú dostupné v metalickej farbe.

Bežce na novej prednej teleskopickej vidlici sú vyrobené z ľahkej zliatiny s matnou čiernou povrchovou úpravou. Konštrukcia dvoch tlmičov v kombinácii s gumovými vložkami medzi koncami rebier dvoch valcov a hlavami valcov prispieva k výraznému zníženiu hladiny hluku. Zadná vidlica má vinuté pružiny s variabilným stúpaním a progresívnou charakteristikou a centrálne umiestnené teleskopické tlmiče. Predpätie pružiny je možné nastaviť do štyroch polôh v závislosti od zaťaženia bicykla a stavu vozovky.
Nový, oveľa ľahší motor je odliaty z hliníkovej zliatiny a do valcov sú zalisované liatinové puzdrá, ktoré zaisťujú vysokú odolnosť proti opotrebovaniu. V porovnaní s liatinovými valcami predchádzajúceho modelu nová konštrukcia zlepšuje chladenie, čo umožňuje zvýšiť kompresný pomer, a tým aj výkon a hospodárnosť motora najmä vo vyšších otáčkach. K zníženiu obsahu toxických zložiek vo výfukových plynoch prispieva aj zvýšený stupeň kompresie. Pod ľavým krytom kľukovej skrine a prevodovky je zosilnená spojka s 5 lamelami, ktorú je možné rozpojiť nielen ľavou rukoväťou na riadidlách, ale aj stlačením nožnej páčky na radenie prevodových stupňov.
Motor má pracovný objem 344 metrov kubických. cm, kompresný pomer 10,2 a vyvinie maximálny výkon 19 kW pri 5250/min. Maximálny krútiaci moment je 33 Nm pri 5000 ot./min. Mazanie je prefukovaním kľukovej skrine ako u každého dvojtaktného motora a pomer oleja a benzínu je 1:40.
Nový horizontálny posuvný karburátor typu 2928 SE zlepšuje výkon motora pri nižšom zaťažení a prechodových javoch a zároveň znižuje toxicitu výfukových plynov.
Výrazné zmeny nastali aj v elektroinštalácii, ktorá je po novom 12-voltová. Doterajší generátor jednosmerného prúdu bol nahradený oveľa výkonnejším 3-fázovým synchrónnym alternátorom vybaveným diódovým usmerňovačom a regulátorom vibrácií.
Celkové rozmery motocykla sú: dĺžka 2080 mm, šírka (pri riadidlách) 710 mm, výška 1065 mm. Objem nádrže je 17 l, pohotovostná hmotnosť (bez benzínu) je 156 kg, užitočné zaťaženie 130 kg.
- 2025-04-26 - Jedným z najdôveryhodnejších zážitkov na svete je turistický zážitok Mercedesu vo verzii Silver Star.
- 2025-04-25 - Honda predávala nový Civic vo svojom esportivo štýle už 20 rokov.
- 2025-04-24 - Nog corcéis para a la concha em 20 ano no VW-Polo: É heißt "Bruder einkaufen"
- 2025-04-23 - Dacia Jogger vybavená emblémami Nissan
- 2025-04-22 - Pozrite sa na VW T5 a T6, ktoré sú pripravené!
- 2025-04-22 - Honda Accord Coupe
- 2025-04-21 - Fiat Cronos – všetko na ľade
- 2025-04-20 - Pirin-Fiat 850: zu Bolgár-Fiat-Története
- 2025-04-19 - Dacia 1300: Das Auto, Prototyp des Debütanten Renaulta 12
- 2025-04-18 - Megoldottak e vehicule elétrico acumulando e sem peso
