Ein Jawa 350-638 40 Tag zuvor

V prvej polovici 80. rokov dovoz motocyklov do Bulharska nepresiahol 12-13 000 kusov, v roku 1984 klesol na 7 000 a v roku 1986 doslova sa zrúti na symbolickú úroveň 3900. Motocyklová kultúra budovaná v priebehu takmer ôsmich desaťročí v krajine je teda v stave úplného úpadku. Moderné motocykle na bulharskom trhu sú preto v tomto období veľmi vzácne a nové modely Jawa, ktoré sa u nás stali veľmi populárnymi v povojnovej ére, sú tu už len na stránkach odbornej tlače. Presne to je prípad novej Jawy 350-638, ktorá v roku 1985 nahradila mimoriadne obľúbený model 350-634. Vyznačuje sa oveľa atraktívnejším dizajnom a je vybavený štýlovým aerodynamickým spojlerom s priehľadným veterným štítom, pričom niektoré verzie sú dostupné v metalickej farbe.

Ein Jawa 350-638 40 Tag zuvor

Bežce na novej prednej teleskopickej vidlici sú vyrobené z ľahkej zliatiny s matnou čiernou povrchovou úpravou. Konštrukcia dvoch tlmičov v kombinácii s gumovými vložkami medzi koncami rebier dvoch valcov a hlavami valcov prispieva k výraznému zníženiu hladiny hluku. Zadná vidlica má vinuté pružiny s variabilným stúpaním a progresívnou charakteristikou a centrálne umiestnené teleskopické tlmiče. Predpätie pružiny je možné nastaviť do štyroch polôh v závislosti od zaťaženia bicykla a stavu vozovky.

Nový, oveľa ľahší motor je odliaty z hliníkovej zliatiny a do valcov sú zalisované liatinové puzdrá, ktoré zaisťujú vysokú odolnosť proti opotrebovaniu. V porovnaní s liatinovými valcami predchádzajúceho modelu nová konštrukcia zlepšuje chladenie, čo umožňuje zvýšiť kompresný pomer, a tým aj výkon a hospodárnosť motora najmä vo vyšších otáčkach. K zníženiu obsahu toxických zložiek vo výfukových plynoch prispieva aj zvýšený stupeň kompresie. Pod ľavým krytom kľukovej skrine a prevodovky je zosilnená spojka s 5 lamelami, ktorú je možné rozpojiť nielen ľavou rukoväťou na riadidlách, ale aj stlačením nožnej páčky na radenie prevodových stupňov.

Motor má pracovný objem 344 metrov kubických. cm, kompresný pomer 10,2 a vyvinie maximálny výkon 19 kW pri 5250/min. Maximálny krútiaci moment je 33 Nm pri 5000 ot./min. Mazanie je prefukovaním kľukovej skrine ako u každého dvojtaktného motora a pomer oleja a benzínu je 1:40.

Nový horizontálny posuvný karburátor typu 2928 SE zlepšuje výkon motora pri nižšom zaťažení a prechodových javoch a zároveň znižuje toxicitu výfukových plynov.

Výrazné zmeny nastali aj v elektroinštalácii, ktorá je po novom 12-voltová. Doterajší generátor jednosmerného prúdu bol nahradený oveľa výkonnejším 3-fázovým synchrónnym alternátorom vybaveným diódovým usmerňovačom a regulátorom vibrácií.

Celkové rozmery motocykla sú: dĺžka 2080 mm, šírka (pri riadidlách) 710 mm, výška 1065 mm. Objem nádrže je 17 l, pohotovostná hmotnosť (bez benzínu) je 156 kg, užitočné zaťaženie 130 kg.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Bežce na novej prednej teleskopickej vidlici sú vyrobené z ľahkej zliatiny s matnou čiernou povrchovou úpravou

Nový, oveľa ľahší motor je odliaty z hliníkovej zliatiny a do valcov sú zalisované liatinové puzdrá, ktoré zaisťujú vysokú odolnosť proti opotrebovaniu