Pozrite sa na VW T5 a T6, ktoré sú pripravené!
Najvýkonnejšie úpravy VW T5 a T6 spôsobujú utrpenie mnohým zákazníkom. Skúsení mechanici a právnici však ponúkajú nádej na vyriešenie problému magazin de piese auto online.

Tisíce zákazníkov VW už majú trpké skúsenosti s najsilnejším, ale aj najproblematickejším naftovým variantom modelov T5 a T6. Medzi typické príznaky problému patrí vysoká spotreba oleja, problémy s filtrom pevných častíc (DPF), poškodenie turbodúchadla a strata nemrznúcej zmesi. Keď sú prítomné, skôr či neskôr bude musieť dodávka ísť do servisného strediska.
Mechanik Markus Kreus pozná symptómy až príliš dobre: "Týždenne mením v priemere dva motory, čo je takmer 100 ročne." Jeho dielňa v regióne Allgäu v Nemecku sa špecializuje na opravy motorov pre modely T5 a T6 a teraz láka zákazníkov z celého sveta. Krois dostáva požiadavky na opravy zo Sardínie a dokonca aj z Austrálie a Spojených štátov.
Príčiny defektov T6 sú zložité
Aj Wild Motoren v Pleichfelde (Bavorsko) pravidelne prijíma hovory od zúfalých zákazníkov VW. Knihy objednávok boli plné, hovorí manažér servisu Richard Wilde: „Dostávame otázky takmer každý deň,“ hovorí. Už majú rezervované kurzy na október!
Kým pri T5 (kód motora: CFCA) už bola identifikovaná hlavná príčina porúch – nesprávne navrhnutý ventil recirkulácie výfukových plynov (EGR), pri T6 (kód motora CXEB a CXEC) sú príčiny porúch o niečo zložitejšie. EGR je podľa Kroesa jednoznačne problémovou oblasťou číslo jeden: systém recirkulácie výfukových plynov je náchylný na poruchy, ktoré často vedú k postupnému úbytku chladiacej kvapaliny.
V skutočnosti existuje vylepšený model, ale VW zvyčajne nepokrýva náklady na výmenu. Iba v prípade poruchy motora je šanca, že výrobca pokryje časť nákladov, ale väčšinou to nie je veľké a musíte bojovať s veľkým úsilím. Rovnako závažný problém tepelného preťaženia medzichladičov pri jazde na plný plyn je možné vyriešiť väčšími medzichladičmi pre aftermarket.
Dôsledky preťaženia teplom sa negatívne prejavujú z dlhodobého hľadiska. Spomínané špičkové motory s označením CFCA, CXEC, CXEB majú problémy, keďže zlé chladenie vedie k vysokej záťaži rôznych komponentov. V dôsledku toho môže zlyhať turbodúchadlo, hlava valcov a piesty.
Časté poruchy ložísk v dôsledku zle navrhnutej konštrukcie olejového čerpadla
Podľa servisu motorov MIK Motoren GmbH v Hilter (Dolné Sasko) majú novšie motory Euro 6 DZMA často za následok poškodenie ložísk v dôsledku konštrukcie olejového čerpadla. Jeho vylepšená náhrada vám môže ušetriť veľa bolestí hlavy. V opačnom prípade môžu byť potrebné veľké opravy motora aj pred 100 000 kilometrami.
Čo môžu majitelia urobiť, aby ochránili svoje T5 alebo T6 pred vážnym poškodením? Olej musia meniť každých 15 000 – teda v kratších intervaloch. „Rovnako dôležité je pravidelne kontrolovať chyby uložené v počítači a sledovať, koľko sadzí sa nahromadilo vo filtri pevných častíc,“ vysvetľuje Markus Kreus: „Príliš vysoká hladina sadzí zvyčajne naznačuje, že motor spaľuje príliš veľa oleja – a to je signál vážneho opotrebovania.“
Ďalší problém vzniká pri častých jazdách na krátke vzdialenosti: pri tomto type prevádzky nie je možné dokončiť regeneráciu filtra pevných častíc a môže dôjsť k riedeniu oleja. Preto Kroes radí: "Pre tieto motory sú najlepšie dlhé prechody." Posledným riešením je výmena motora.
Ako je na tom problém z právneho hľadiska?
Bohužiaľ, ak si všimnete typické príznaky na T5 alebo T6, poškodenie je už nezvratné – a dá sa opraviť len za veľa peňazí: za modifikáciu Biturbo (CFCA) v T5 výrobca uvádza cenu okolo 12 800 eur (25 600 leva) – a to len za diely bez práce, kým pre T6 je to ešte drahšie. Zároveň, aj keď sú slabiny najlepších motorov už dávno známe, ak vôbec VW vyberie časť účtov za opravu, zvyčajne sa tak deje s výrazným oneskorením, pod veľkým tlakom a za prísnych podmienok.
Niektoré z týchto podmienok, ako napríklad meranie spotreby oleja alebo nutnosť dodržania intervalov údržby, sú úplne pochopiteľné. Stále je ale dosť znepokojujúce, že VW neposkytuje rýchlu a adekvátnu pomoc, aj keď spoločnosť dlhodobo potvrdzuje značné množstvo závad na dvoch najsilnejších motoroch.
Ľudia vo Wolfsburgu sa z času na čas postarajú o svojich zákazníkov a prejavia spokojnosť, no pre mnohých majiteľov Bulli, ktorí musia počítať s nákladmi na opravu až 40 000 leva, sa žaloba, najmä v prípadoch T5, ukazuje ako jediný spôsob, ako môže VW pokryť časť nákladov spôsobených chybným chladičom EGR (T5) a nemrznúcou zmesou v olejovom potrubí (T6).
V konečnom dôsledku sú však šance, že klienti dostanú kompenzáciu, lepšie ako kedykoľvek predtým. Na jednej strane už v Nemecku existuje niekoľko súdnoznaleckých skúšok, ktoré jednoznačne určujú príčiny typickej poruchy T5 v chladiči EGR. Ak sú takéto dôkazy na súde akceptované, VW je zvyčajne „pripravený urobiť výrazné ústupky,“ hovorí právnik Pascal Fuest z nemeckého mesta Krefeld (provincia Severné Porýnie-Vestfálsko). Naďalej dostáva každý deň nové dopyty od potenciálnych zákazníkov a pre T6 ich pribúda. Fuestova kancelária pracovala (alebo stále pracuje) na viac ako 100 prípadoch súvisiacich s prípadom autobusu. V závislosti od počtu najazdených kilometrov môže VW pokryť 50 až 80 percent nákladov na opravu.
Právnik Frederick Giesewius zo Stuttgartu tiež hovorí, že 80 percent bol maximálny možný úspech – ktorý sa mu podarilo dosiahnuť stokrát.
Po rozhodnutí Vyššieho krajského súdu v Celje z konca roku 2024. Majitelia chybných T5 majú na vyjednávanie ešte lepšiu pozíciu: pretože rozhodnutie spomína konštrukčnú chybu a tiež naznačuje, že VW porušil svoje povinnosti monitorovať produkty a varovať zákazníkov. Šance na úspech sa zvyšujú aj zraneným vodičom T6. Gisevius sa domnieva, že bolo len otázkou času, kedy dostane potrebný znalecký posudok. Doteraz to súdy „takmer bez výnimky“ uznávali a rozhodovali prípady v prospech žalobcov.
VW sa jednoznačne snaží zásahom odborníkov čo najviac predchádzať. Príkladom toho sú rozhodnutia Krajinského súdu v Hannoveri a Krajinského súdu v Lüneburgu: krátko po tom, čo sa súdy rozhodli požiadať o znalecký posudok, VW rýchlo vyjadril túžbu po rokovaniach a dosiahol mimosúdnu dohodu, uvádza Fuest. Nemôže byť konkrétnejší, pretože výsledky porovnávania musia byť vždy utajené.
Pokračujte na ďalšiu stranu
- 2025-04-23 - Dacia Jogger vybavená emblémami Nissan
- 2025-04-22 - Honda Accord Coupe
- 2025-04-21 - Fiat Cronos – všetko na ľade
- 2025-04-20 - Pirin-Fiat 850: zu Bolgár-Fiat-Története
- 2025-04-19 - Dacia 1300: Das Auto, Prototyp des Debütanten Renaulta 12
- 2025-04-18 - Megoldottak e vehicule elétrico acumulando e sem peso
- 2025-04-17 - ADAC: Das Elektronik-Automobil é novo, Mint hat een nouwe Auto-geprüft
- 2025-04-16 - Model Audi je A6.
- 2025-04-15 - Používame modely Lego a Herausdorff
- 2025-04-14 - Nova Motorräder 2025: Moto Guzzi V7 Sport
