Mozgy na kolesách: revolučný pokrok budúcich elektromobilov od BMW a VW

Inovácia pre elektrické vozidlá vyrobené v Nemecku: revolučný nábojový motor DeepDrive práve prechádza integráciou do sériového vozidla a čoskoro bude predstavený širokej verejnosti. Spolu s BMW a Continental podporuje nemecký startup aj VW. DeepDrive už plánuje výrobu v Mníchove catalizator walker pret.

Mozgy na kolesách: revolučný pokrok budúcich elektromobilov od BMW a VW

BMW ho vníma ako elektromotor „ďalšej generácie“ a jeho vývoj financuje aj VW: Prostredníctvom kalifornskej spoločnosti rizikového kapitálu Leitmotif podporuje Volkswagen v druhom kole financovania v celkovej výške 30 miliónov eur mníchovský start-up DeepDrive.

Pohonný systém je už predmetom viacerých prísne tajných projektov v spolupráci s automobilkami. DeepDrive teraz inštaluje motor do sériového elektrického vozidla, aby demonštroval jeho vhodnosť na každodenné použitie. Elektromobil s DeepDrive vo vnútri by mal byť oficiálne predstavený v lete 2025. BMW začína s intenzívnymi cestnými testami s motorom v náboji kolesa DeepDrive už v roku 2024. Počiatočné testy s prototypom na testovacej stolici skončili s celkom sľubnými výsledkami.

Investície pomáhajú spoločnosti DeepDrive budovať výrobné zariadenia

DeepDrive má v úmysle využiť čerstvý kapitál od Leitmotif na zriadenie sériovej výroby vo svojom nedávno získanom závode v severnom Mníchove. Spoločnosť so sídlom v Mníchove spolupracuje s 8 z 10 najväčších výrobcov automobilov na svete.

Investor Leitmotif, v ktorom VW nedávno získal podiel, podporuje okrem iných spoločností aj projekt jadrovej fúzie Proxima Fusion (tiež nemecký) a špecialistu na recykláciu batérií Redwood Materials (USA). Mimochodom, prvé kroky vo vývoji urobil DeepDrive v spolupráci s dodávateľom pre automobilový priemysel Continental.

Nábojový motor je starý technický koncept

Tento koncept je pozoruhodný, pretože celé hnacie ústrojenstvo je integrované do krytu v náboji kolesa. Samotný koncept je veľmi starý: ešte slávnejšie Porsche Lohner, predstavené pred 125 rokmi, bolo vybavené motormi v nábojoch kolies. V tom čase sa však technológia – podobne ako elektromobily vo všeobecnosti – neuchytila pre vysoké náklady a nedostatočný dojazd.

Aké sú výhody nového nábojového motora?

Dnes majú lítium-iónové batérie oveľa vyššiu hustotu energie ako olovené batérie v minulosti a precízna výroba a digitalizácia umožňujú vytvárať oveľa efektívnejšie pohony. DeepDrive oprašuje koncept, ktorý sa v posledných rokoch používa napríklad pri elektrobicykloch.

Nábojový motor je namontovaný priamo na kolese, čím zabezpečuje najpriamejší prenos sily na kolesá. Tým odpadá potreba ozubených kolies, hriadeľov a spojok, ktoré plytvajú energiou. Krútiaci moment je obrovský a rekuperácia výkonnejšia ako pri bežných elektromotoroch. Podľa Continentalu sa účinnosť zvyšuje až o 20 percent.

Pohonný systém, integrovaný priamo do kolesa, navyše zabezpečuje nižšiu hladinu hluku, aby cestujúci neboli akusticky zaťažení. Kompaktnejší dizajn tiež šetrí veľa miesta, ktoré môže zostať buď pre priestor pre cestujúcich a kufor, alebo umožňuje zmenšiť celú karosériu auta. Vďaka princípu fungovania je pohon chladený vonkajším vzduchom, čo umožňuje úsporu materiálu, priestoru a energie (u čerpadiel). Podľa údajov DeepDrive systém garantoval zníženie výrobných nákladov o približne 2 000 leva v porovnaní s konvenčným elektrickým pohonom.

Prečo je dvojrotorový systém taký výkonný?

Ďalšia inovácia je zakomponovaná do konštrukcie motora s dvojitým rotorom. V tomto prípade elektromagnetický stator poháňa koleso nie cez jeden, ale cez dva rotory. Podľa výrobcu to zvýšilo efektivitu a zabezpečilo pohonu obrovský krútiaci moment. BMW hovorí o „dvoch elektromotoroch v jednom“. V DeepDrive je stator umiestnený v strede a vnútorný a vonkajší rotor sa otáčajú paralelne okolo neho.

BMW je plné chvály za úspechy, s ktorými sa motor už osvedčil na testovacej stolici. „Vzorové diely DeepDrive vo väčšine prípadov prekračujú inzerované charakteristiky,“ hovorí vedúci vývoja BMW Karol Wiersik. To je nezvyčajné pre tak ranú fázu vývoja produktu s úplne novou technológiou. Motory sú určené pre vysokonapäťové systémy pracujúce pri 400 alebo 800 voltoch. Tvorcovia inovatívneho systému očakávajú, že prvé elektrické vozidlá ním vybavené budú uvedené na trh v roku 2028.

O koľko ľahšie sú elektromotory DeepDrive?

DeepDrive už vyvinul niekoľko verzií agregátov. Najvýkonnejší motor („RM 1800“) vyvinie krútiaci moment až 1800 Nm na náprave a maximálny výkon 160 kW (ekvivalent 217 k) – v konfigurácii s pohonom všetkých štyroch kolies by bolo toto riešenie ideálne pre superšportové auto alebo ťažké SUV, pretože by poskytovalo celkový výkon 868 k. A hmotnosť RM 1800 je len 35 kilogramov. Pre porovnanie: hlavný elektromotor APP310 vo VW ID.3 (a ďalších elektromobiloch koncernu VW) generuje maximálne 204 koní. s hmotnosťou asi 90 kilogramov.

Koncept sa preniesol aj na centrálny pohon (teda na klasický elektromotor). Experimentálna verzia, ktorú už DeepDrive navrhol, vyvíja 350 kW (476 k) a váži menej ako 80 kilogramov, prezrádza výrobca.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

BMW ho vníma ako elektromotor „ďalšej generácie“ a jeho vývoj financuje aj VW: Prostredníctvom kalifornskej spoločnosti rizikového kapitálu Leitmotif podporuje Volkswagen v druhom kole financovania v celkovej výške 30 miliónov eur mníchovský start-up DeepDrive

Pohonný systém je už predmetom viacerých prísne tajných projektov v spolupráci s automobilkami