Najsilnejší Renault v histórii je elektromobil s výkonom 540 koní.
Ako moderné elektrické oživenie vozidiel Renault 5 Turbo a Turbo 2 z 80. rokov minulého storočia stelesňuje Renault 5 Turbo 3E inovatívneho, odvážneho a súťaživého ducha značky aerisitor meyle pret.

"Brutálne auto postavené na rely, drifty a preteky, prispôsobené na cesty." Týchto pár slov stručne zhŕňa úlohu vývoja a konštrukcie Renaultu 5 Turbo 3E. Najvýkonnejší a najpokrokovejší osobný automobil Renaultu stelesňuje ducha značky a jej oddanosť športu a súťaži.
Renault 5 Turbo 3E oživuje ikonické dedičstvo modelov Renault 5 Turbo a Turbo 2 z 80. rokov 20. storočia, dvoch áut, ktoré svoju modernosť charakterizovali pôsobivými schopnosťami rally a sú teraz veľmi vyhľadávané ako zberateľské autá. Boli to prvé francúzske modely, ktoré boli vybavené turbodúchadlom preplňovaným benzínovým motorom – technológiou, ktorú Renault úspešne predstavil vo Formule 1 – a teraz sú veľmi vyhľadávané ako zberateľské autá.
Ale je to aj niečo viac. Modernizovaný, inovatívny, elektrický a ešte temperamentnejší a výkonnejší ako jeho predchodcovia, potvrdzuje svoju identitu prvého z novej triedy automobilov: mini-superautá. Rovnako ako väčšie vozidlá, aj Renault 5 Turbo 3E sa môže pochváliť pôsobivými technickými špecifikáciami (540 k, 0-100 km/h za menej ako 3,5 sekundy, karbónová nadstavba atď.), pričom ponúka vysokú úroveň personalizácie, aby splnil všetky požiadavky. A čo viac, jeho minimálny pomer dĺžka/šírka je 2,01, čo ho radí do ligy superáut, no v podobe kompaktného športového hatchbacku.
Renault 5 Turbo 3E, postavený na špeciálnej platforme prispôsobenej jeho ambíciám a výkonu, je minisuperautomobil, ktorý zastáva pozíciu popri Renault 5 E-Tech electric (mestské auto) a Alpine A290 (športové mestské auto). Týmto spôsobom skupina Renault uplatňuje vzorec známy od 80. rokov minulého storočia s modelmi Renault 5, Renault 5 Alpine a Renault 5 Turbo: odvážny imidž a silné vlastnosti Renaultu v kombinácii so súťaživosťou a skúsenosťami Alpine.
Zároveň sa objavujú ďalšie doplnkové sily, ako napríklad Ampere pre softvér a elektronickú architektúru a Mobilize pre obojsmerné nabíjanie (V2L a V2G), spolu s množstvom služieb, ktoré uľahčujú elektrickú jazdu: Mobilize Smart Charge, Mobilize Charge Pass a Plug & Charge. Niektorí partneri tiež poskytujú svoje odborné znalosti a know-how pre kľúčové komponenty, ako sú motory na kolesách a nadstavba z uhlíkových vlákien. Renault 5 Turbo 3E tak plne ťaží z transformácie skupiny Renault poháňanej plánom Renaulution.
„Vytvorením novej kategórie elektrických „mini-superautomobilov“ Renault 5 Turbo 3E Renault opäť demonštruje vášeň a ducha odvahy a inovácie, ktoré ho vždy poháňali. Tento svieži, odvážny model sľubuje tie najlepšie vlastnosti a pocity pri dĺžke len 4 metre, čo je na trhu nevídané. S týmto vozidlom Renault pokračuje v tom, aby boli elektrické vozidlá čoraz žiadanejšie, čím ďalej rozširuje svoju schopnosť ponúkať riešenia pre každú potrebu a každú túžbu.“
Fabrice Camboliv, generálny riaditeľ značky Renault
Temperamentný dizajn pre aerodynamickú účinnosť
Zvonku je Renault 5 Turbo 3E navrhnutý tak, aby vyzeral ako superauto: temperamentný – o čom svedčí výrazný predný nárazník a rozšírené zadné blatníky – bez akéhokoľvek odklonu od snahy o agilitu a optimalizovanú aerodynamiku. V elektromobiloch hrá aerodynamika popri hmotnosti dôležitú úlohu z hľadiska účinnosti.
Dizajn modelu Renault 5 Turbo 3E je prirodzene inšpirovaný pôvodnými modelmi Renault 5 Turbo a Turbo 2. Niektoré funkcie a charakteristiky sú rozpoznateľné od najnovšieho elektrického Renault 5 E-Tech, ako napríklad zadné svetlá a bočné zrkadlá, ale hlavnou myšlienkou projektu je oživiť ikonické dedičstvo týchto dvoch modelov z 80. rokov pomocou špičkových technológií na zvýraznenie jeho moderných vlastností a optimalizáciu výkonu. Toto je retro-futuristický dizajnový koncept už aplikovaný na Renault 5 a Renault 4, oživený ako Renault 5 E-Tech electric a Renault 4 E-Tech electric.
„Obnovenie legendárnych Renault 5 Turbo a Turbo 2 je odvážna výzva. Zachovali sme ich smelosť a súťaživého ducha a zároveň sme integrovali moderné technológie a optimalizovanú aerodynamiku pre elektrickú éru. Každý riadok, každý zväzok vyjadruje rovnováhu medzi výkonom a charakterom. Viac ako pocta je Renault 5 Turbo 3E strojom vnemov a emócií, ktoré si každý môže donekonečna prispôsobiť.“
Gilles Vidal, viceprezident pre dizajn, Renault a Ampere
Na oživenie génov Renault 5 Turbo a Turbo 2 je Renault 5 Turbo 3E postavený na novej platforme so špeciálne vyvinutou architektúrou pohonu zadných kolies. V porovnaní s elektrickým Renaultom 5 E-Tech (dĺžka 3,92 m a rázvor 2,54 m) sa predné sklo posunulo dozadu a rázvor sa predĺžil (2,57 m), aby sa dosiahli skutočne pozoruhodné rozmery (dĺžka 4,08 m, šírka 2,03 m, výška 1,38 m), ktoré zvýrazňujú rafinované línie. Napríklad stĺpik čelného skla akoby zatekal do predných kolies. S týmito rozmermi má Renault 5 Turbo 3E dĺžku mestského auta so šírkou superauta. Touto kombináciou vytvára kategóriu „mini-superautá“.
Vpredu si Renault 5 Turbo 3E zachováva rovnaké usporiadanie ako jeho predchodcovia: pravouhlé svetlomety – teraz s technológiou LED – splývajúce s okrajom kapoty, elegantný pás s tromi stredovými časťami a dve ďalšie pravouhlé svetlá, pričom pôvodné diaľkové svetlá teraz nahradili denné LED svetlá.
Aerodynamický splitter umiestnený okolo predného nárazníka a veľký prívod vzduchu na kapote pomáhajú optimalizovať prítlak pre dokonalú rovnováhu medzi prednou a zadnou časťou. Aby sa maximalizovala účinnosť prúdenia vzduchu, prívody vzduchu po stranách nárazníka smerujú vzduch pred kolesá, zatiaľ čo bočné prívody vzduchu na zadných blatníkoch smerujú prúdenie pod svetlá za vozidlom. To platí pre vyššie bočné prívody vzduchu. Tie spodné chladia brzdy. Ľavý prívod vzduchu ukrýva aj plniaci otvor paliva.
Po bokoch sa pozdĺž stĺpikov čelného skla a línie strechy tiahne špecifický rám splývajúci so zadným spojlerom – odkaz na pôvodný Renault 5 Turbo a Turbo 2. Medzi dvoma zadnými svetlami prechádza karosériou aerodynamický splitter. Pod nárazníkom sa nachádza difúzor, ktorého účinnosť maximalizuje dizajn nárazníka, ktorý je na oboch stranách vysunutý smerom von.
Bezpochyby 2-miestne 2-dverové auto Renault 5 Turbo 3E ukrýva pod nástavcami blatníkov 20-palcové kolesá, každé vybavené elektromotorom. Všetka výkonová elektronika je umiestnená medzi nimi, pričom batéria je umiestnená pod podlahou. Táto architektúra uvoľňuje veľa miesta v kufri – jedinečná ponuka pre takéto športové vozidlo – a zároveň znižuje ťažisko.
Technická architektúra zameraná na výkon
Rovnako ako Renault 5 E-Tech electric, aj Renault 5 Turbo 3E bol vyvinutý na platforme a architektúre špeciálne pre elektrické vozidlá s cieľom dosiahnuť najvyššiu úroveň výkonu bez kompromisov. Cieľom je, aby bolo auto čo najľahšie v snahe o bezkonkurenčnú agilitu a rýchlosť v súlade so štandardmi supercarov, t.j. 0-100 km/h za menej ako 3,5 sekundy.
„Renault 5 Turbo 3E, najvýkonnejší a najvýkonnejší osobný automobil, aký kedy skupina ponúkla, je pre Alpine fantastickou príležitosťou preukázať svoju odbornosť v oblasti konštrukcie, architektúry a vývoja elektrických športových vozidiel, ktoré ponúkajú agilitu a pocity z jazdy. Tento model je tiež vektorom inovácií a demonštruje našu snahu o dokonalosť a inováciu pre elektrické autá budúcnosti.
Philippe Krieff, generálny riaditeľ značky Alpine a technický riaditeľ skupiny Renault
Táto úloha bola zverená spoločnosti Alpine, ktorej inžinieri vyvinuli špecifické odborné znalosti v oblasti elektrických športových vozidiel s modelmi A110 E-ternity, A290 a A390. Inžinieri vyvíjajú špeciálnu hliníkovú platformu schopnú prispôsobiť sa akejkoľvek architektúre. Pre pohon si vyberajú motory namontované na zadných kolesách (architektúra pohonu zadných kolies) kvôli štvornásobnej výhode:
Batéria je umiestnená pod podlahou, čím sa znižuje ťažisko a umožňuje konštruktérom ladenia a zavesenia kolies Alpine naplno rozvinúť svoje predstavy o aute, dosiahnuť maximálnu agilitu, ohromujúci výkon a pôsobivé driftovacie schopnosti (s vyhradenou funkciou drift asistenta a vertikálnou ručnou brzdou v štýle rally) pre skutočné vzrušenie z jazdy. Z rovnakého dôvodu je nadstavba auta vyrobená z uhlíkových vlákien – pevného materiálu s nízkou hmotnosťou.
Renault 5 Turbo 3E celkovo neváži viac ako 1 450 kilogramov vrátane 70 kWh batérie. S pohonnou jednotkou 540 koní. (2 x 200 kW) sa môže pochváliť výnimočným pomerom výkonu a hmotnosti 2,7 kg/k, podobným pomerom ikonických superšportov. S očakávaným časom zrýchlenia z 0 na 100 km/h pod 3,5 sekundy a dojazdom cez 400 km na ceste (kombinovaný cyklus WTLP, čaká sa na homologáciu). Úplné nabitie AC batérie trvá približne osem hodín pomocou 11 kW palubnej nabíjačky.
Pre športovejší zážitok z jazdy na okruhu bude Renault 5 Turbo 3E vďaka svojej 800-voltovej architektúre schopný absolvovať niekoľko rýchlych kôl pri maximálnej rýchlosti až 270 km/h pred spustením rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom až do 350 kW. Nabitie batérie z 15 na 80 % zaberie len 15 minút. Pri predbiehaní poskytuje zvýšenie výkonu tlačidlo na volante. Ďalšie tlačidlo umožňuje nastavenie rekuperácie brzdnej energie do štyroch úrovní. Napokon systém MULTI-SENSE ponúkne štyri jazdné režimy: Snow, Standard, Sport a Racing, ktorý zahŕňa aj funkciu asistenta driftu.
Športový, prepojený interiér
Interiér ukazuje svoj športový prehnutý tvar s ovinutými sedadlami a šesťbodovými pásmi, komponenty vyrobené predovšetkým z karbónu na zníženie hmotnosti a prémiové materiály ako Alcantara pre sedadlá a palubnú dosku. Vertikálna ručná brzda v štýle rally dodáva tejto elektrizujúcej atmosfére záverečný nádych.
10,1- a 10,25-palcové OpenR obrazovky oproti vodičovi zobrazujú jazdné, navigačné a multimediálne informácie prostredníctvom rozhrania inšpirovaného prístrojovou doskou pôvodných modelov Renault 5 Turbo a Turbo 2. Zároveň poskytujú moderný, prepojený zážitok z jazdy očakávaný od auta legálneho na cestách, dokonca aj so športovými vlastnosťami. V tomto ohľade systém OpenR Link s integrovanými službami Google, ktorý je už prítomný na modeloch Renault 5 a Renault 4 E-Tech electric, ponúkne prístup k širokej škále služieb Google, ktoré sa priebežne aktualizujú. Patria sem Mapy Google, ktoré umožňujú vodičom plánovať si cestu, ako aj predvídať nabíjanie na ceste do cieľa.
Plne prispôsobiteľný vzhľad
Renault 5 Turbo 3E bude k dispozícii v rôznych farbách exteriéru a interiéru, z ktorých niektoré pripomínajú známy vzhľad Renaultu 5 Turbo a Turbo 2 z minulosti, ako napríklad Rouge Grenade, prítomný na sériových modeloch, alebo žltý, biely a čierny pretekársky vzhľad rally modelu „Tour de Corse 1982“. K dispozícii budú aj nové možnosti v štýle „gentleman driver“ alebo so súčasným zvukom.
Zákazníci zároveň získajú široký výber možností personalizácie, od farieb exteriéru až po vnútorné obloženie (sedadlá, palubná doska, výplne dverí, stredová konzola atď.). Spolu s dizajnérmi Renaultu budú môcť kombinovať varianty a vytvoriť tak svoj vlastný skutočne jedinečný automobil.
1980 číslované čísla
Výnimočné auto pre náročných zákazníkov si vyžaduje výnimočný marketingový prístup! Renault 5 Turbo 3E sa bude ponúkať na niekoľkých kľúčových trhoch vrátane Európy, Stredného východu, Japonska a Austrálie v sérii 1 980 kusov – ako pocta roku uvedenia pôvodného Renaultu 5 Turbo – a každé auto v sérii bude očíslované. Zákazníci si budú môcť vybrať svoje číslo pri objednávke. Objednávky sa otvoria v nasledujúcich týždňoch, pričom prvé dodávky sú naplánované na prvú polovicu roku 2027.
Technické údaje
Rozmery a hmotnosť
Dĺžka: 4,08 m
Šírka: 2,03 m
Výška: 1,38 m
Rázvor: 2,57 m
Svetlá výška: 118 mm
Hmotnosť: 1450 kg
Platforma
Špeciálna elektrická platforma
800 voltová architektúra
Pohon a batéria
Elektromotory zabudované v zadných kolesách 2 x 200 kW (540 k / 4800 Nm)
Lítium-iónová batéria s kapacitou 70 kWh
Dojazd až 400 km podľa WLTP
Nabíjačky
AC obojsmerný, 11 kW (doba nabíjania AC: 0-100%: 8 hodín)
DC, 350 kW (doba nabíjania jednosmerným prúdom: 15-80%: 15 minút)
Dynamika
0-100 km/h: < 3,5 sek
Maximálna rýchlosť: 270 km/h (na trati)
- 2025-03-16 - Nikola Szolov zaznamenal svoj prvý bod v tejto sezóne vo Formule 3
- 2025-03-15 - Do tohto exkluzívneho 6-litrového W 126 AMG ste investovali 200 000 leva!
- 2025-03-14 - Škoda zverejnila ukážku svojho sedemmiestneho SUV
- 2025-03-13 - Toyota uvádza na trh v Európe šesť nových elektromobilov v priebehu jedného roka
- 2025-03-12 - Mercedes C 63 AMG (2010): Ojazdené auto
- 2025-03-11 - Datsun 280Z: fotografia cenovo dostupného GT
- 2025-03-10 - BMW 745i (E65): skutočný luxus za 20 000 leva?
- 2025-03-09 - Uvedie Toyota v roku 2025 na trh malý Land Cruiser?
- 2025-03-08 - BYD stavia vo svojich autách drony a hangáre
- 2025-03-07 - Barkas B1000: prvý a jediný
