Pannónia P12: posledný maďarský motocykel vyrobený pred 50 rokmi
Maďarské motocykle Pannónia dnes u nás poznajú len tí najzarytejší motocykloví nadšenci. V druhej polovici 50. rokov sa však vo veľkom dovážali a rýchlo sa etablovali ako jeden z najžiadanejších a najobľúbenejších produktov na bulharskom trhu stergatoare bosch pret parbriz luneta auto.
Výroba Pannónie sa začala začiatkom 50. rokov 20. storočia v známej továrni na nákladné autá Csepel. Hlavný ponúkaný model, ktorý niesol názov Csepel 250, debutoval v roku 1950, spočiatku vybavený dvojpiestovým motorom, no po roku 1951 sa vyrábala už len jednopiestová verzia.
V roku 1954 Motocykle prijali značku Pannónia, ale hlavná časť usporiadania a technických vlastností predchádzajúceho modelu zostala zachovaná. Vzhľadovo je identický aj blok motora, no existujú určité technické rozdiely súvisiace s reťazovým primárnym pohonom a kľukovým hriadeľom.
Jedným z najobľúbenejších firemných modelov je TLF vyrobený koncom 50. rokov 20. storočia, ktorý sa tešil značnému exportnému úspechu, čo však trochu spomalilo tempo jeho technického rozvoja. Vychádza z prvého modelu z roku 1954, ktorý už vtedy dosiahol hranicu svojich možností, a bloku motora skonštruovaného ešte v roku 1940. nepodlieha zlepšeniu. Preto vznikla nová séria prototypových motorov, v ktorej bol predchádzajúci liatinový valec nahradený hliníkovým a samostatne boli vyrobené aj niektoré experimentálne modely s dvojvalcovými motormi. V tom čase už bol vývoj moderného dvojvalcového modelu P20 v plnom prúde. Je navrhnutý tak, aby sa dal vyrábať dlhú dobu bez potreby väčšej aktualizácie.
Tento súčasný typ, ktorý je zložitejší ako predchádzajúce verzie, má teraz veľa nových dielov, čo si vyžaduje vytvorenie nového náradia, čo zase robí motocykel extrémne drahým. Preto sa rozhodlo, že jeden zo starších modelov – Pannonia T5 (vyrobený po roku 1964) bude čiastočne modernizovaný niektorými dielmi z P20, čím vznikne nový model P10, predstavený v roku 1967. Je vybavený novou teleskopickou vidlicou a zadným tlmičom a nádrž a sedadlo sú prevzaté z P20. Nový valec a hlava valcov, ako aj skriňa motora sú vyrobené špeciálne pre tento model. Neskôr dostal motor aj tlmič nasávania a upravený výfuk, čo umožnilo tichší chod.
V roku 1974 je predstavený najnovší model spoločnosti P12. Vychádza z P10, no s menšími, 18-palcovými kolesami podobnými ako na dvojvalcových verziách, upraveným rámom, novým dizajnom svetlometov, novým štartérom, ako aj prepracovanými výfukmi a ovládacími prístrojmi. Jeho hlavným poznávacím znakom je špecifická oranžová farba, ktorá výrazne kontrastuje s čiernym lakom typickým pre väčšinu predchádzajúcich modelov Pannonia.
Zaujímavým detailom z histórie spoločnosti je, že už v roku 1974 Predstavitelia svetoznámej spoločnosti Yamaha chcú na území Csepelu postaviť modernú továreň s rozlohou štyridsaťtisíc metrov štvorcových na výrobu 50-tisíc japonských motocyklov ročne, z ktorých 70 % by sa malo predať do zahraničia. Štátne vedenie ľudovej republiky však myšlienku, ktorá napokon ukončila maďarský motocyklový priemysel, nepodporilo. Posledná Pannónia s výrobným číslom 689 039 zišla z výrobnej linky Csepel 24. októbra 1975.
- 2025-01-29 - Kicsi agressivo "vágó"
- 2025-01-28 - DS Automóveis: k dispozícii po 70 rokoch
- 2025-01-28 - Automóviles DS: cerca de 70 anos
- 2025-01-27 - De Dauer Ihres Aufenthalts estava no Refúgio PRUEBA EL MEJOR?
- 2025-01-27 - Systém automatického učenia nefunguje.
- 2025-01-26 - Najnovšia Toyota Supra Turbo z roku 1988 s názvom Schaltgetriebe
- 2025-01-25 - Najnovšia Toyota Supra Turbo z roku 1988 od Schaltgetriebe
- 2025-01-24 - Deutschland en Frankreich hebben hun EU-Verbot für Elektroautos abgeschlossen
- 2025-01-23 - Žiadna Brasil Ventura: Volkswagen pode viac do žiadneho trhu
- 2025-01-22 - Verteidiger Octa 635 lóerőkal: izı terepjáró (TESZT)