Para 50 od Mercedes-Benz s 5 legendami
V roku 1974 Daimler-Benz prvýkrát uviedol na trh nový, luxusnejší model Mercedes-Benz 240D, vybavený 5-valcovým naftovým motorom. Na prvý pohľad je toto rozhodnutie prekvapivé, ale o dôvodoch sa vážne polemizuje: Mercedes-Benz 240D je auto vyššej triedy v porovnaní s 200 v 220D a na pohon je to motor s výkonom č. menej ako 80 koní. Na druhej strane v Mercedese-Benz 240 sú prvky modelu 220 D hojne využívané a najmä rám, preto je dĺžka motora obmedzená v dosť úzkych medziach. Pri týchto parametroch majú konštruktéri tri možnosti, ako dosiahnuť požadovaných 80 koní a v prvej z nich môže byť 4-valcový motor z Mercedesu-Benz 220D vybavený turbodúchadlom. Toto riešenie je najjednoduchšie a najefektívnejšie, ale s dostupným systémom predkomorového miešania turbodúchadlo nedokáže zabezpečiť dobré čistenie valcov a agilnosť motora, najmä v nízkych otáčkach, je veľmi slabá. Druhou možnosťou je zvýšenie zdvihového objemu motora zväčšením priemeru valcov. S tým je spojená nepríjemnosť, že sa stratí unifikácia medzi motorom 220 D a novým modelom, čo je nevýhodné ako pre výrobu, tak aj pre údržbu auta. Treťou možnosťou je zvýšenie počtu valcov na 6, ale potom sa motor predĺži a je potrebné použiť dlhší rám na auto Alternator Hella.
To viedlo k myšlienke vytvoriť 5-valcový motor, ktorý nielenže vyvinul požadovaných 80 koní, ale bol tiež úplne zjednotený so 4-valcom a dostatočne krátky, aby sa zmestil na rám.
V normálnom 5-valcovom motore musí mať kľukový hriadeľ 5 ramien, ktoré zvierajú medzi sebou uhly 72°, a preto sú umiestnené v 5 rovinách. Sekvencia zapaľovania je od seba vzdialená 144°, čím sa dosahuje lepšia rovnomernosť zdvihu ako u 4-valcového motora, pričom zážihy prebiehajú o 180° od seba. Vyberie sa nasledujúca postupnosť zapaľovania: 1 – 2 – 4 – 5 – 3.
Hlavná výzva pre konštruktérov súvisí s dobrým vyvážením motora. Z dynamiky viacvalcových motorov je známe, že kým v bežnom 6-valcovom motore sa zotrvačné sily prvého a druhého rádu vzájomne vyrovnávajú, pri 4-valcovom motore dochádza k vzájomnému vyvažovaniu len sily prvého rádu. V 5-valcovom motore sa sily prvého a druhého rádu vzájomne vyrovnávajú, momenty druhého rádu však zostávajú nevyvážené, preto chod motora sprevádzajú rázy a vibrácie. Tento nedostatok bol odstránený umiestnením protizávaží na dve koncové ramená a na súvisiace rameno kľukového hriadeľa. Vďaka správnemu výberu hmôt a usporiadaniu protizávaží beží nový 5-valcový naftový motor hladko a pokojne, takmer rovnako ako 6-valce.
Pokiaľ ide o ďalšie konštrukčné prvky, nový motor je úplne identický so 4-valcovým motorom Mercedes-Benz 220D. Priemer valcov je 87 mm, zdvih piestu je 92,4 mm. Palivové čerpadlo je jednoduché, s mechanickým regulátorom. Na uľahčenie počiatočného spustenia sú v predkomôrke nainštalované žeraviace sviečky.
Maximálny výkon je 80 koní pri 4000 ot./min. Spotreba paliva sa pohybuje od 7 do 11 litrov na 100 km v závislosti od rýchlosti jazdy a maximálna rýchlosť auta je 148 km za hodinu.
- 2024-11-06 - Citroën Zette de Tommeine Voorganger C5 Aircross pred
- 2024-11-06 - En Peugeot-beggarhetöbbé-tektsi-kulcsmodelljeit
- 2024-11-05 - Čo je teraz na aute V8 americký 6,2-litrový motor s použitým motorom?
- 2024-11-05 - VW-Auto nie je viac alternatív
- 2024-11-05 - Novo Audi A5: geschriebene Meistereleganz (VIDEO)
- 2024-11-04 - Mercedes CLA a Geely Kaufirma nie sú úspešné.
- 2024-11-04 - O mais novo Abartha-Fahrer não é mais geamuseerd
- 2024-11-01 - O Volvo-Fördersystem – 2024 é o melhor fabricante
- 2024-11-01 - Vooruitzichten: Ford Focus II – radikálne zmeny
- 2024-10-30 - Hyundai é um nové auto com SUV elektrické IONIQ 9-El
- 2024-10-30 - Az Audi schließt das Werk em Bruxelas ab
- 2024-10-29 - Batérie a zariadenia s novou elektronikou pre Dodge Charger Daytona sú testované
- 2024-10-29 - O Modelo Škoda com Fabiát-rat sa teraz objaví v novej verzii
- 2024-10-28 - Renault prezentuje č. 10. Renault-Festival de CLIO-t e de ZOE-t
- 2024-10-28 - Um 5-Milioner-Auto-Toyota-Auto é do Reino Unido gerado
- 2024-10-28 - Unser Golf GTI Clubsport S: ¡Olyan Aura op 40 Tagen!
- 2024-10-28 - Tiguan Bira Golf à Roues
- 2024-10-26 - Uma reneszánsza een G-szátnában um passado II Proibição futura em limitação de Auflage
- 2024-10-26 - E 5-Milioner-Auto-Toyota-Auto é do Reino Uygéske Kingdomsban geferente
- 2024-10-26 - Najlepší Jeep para Avenger 4xe je dostupný exkluzívne pre The North Face Edition
- 2024-10-25 - Luxusná limuzína v Bruggách: BMW 7er-Serie (F01)
- 2024-10-25 - Plus Petit M235 Gran Coupé por Neubau ersetzt.
- 2024-10-25 - Dus Nebel a znalec Dacia Sandero vorbunden
- 2024-10-24 - Volkswagen Jetta GLI 40. Príklad amerického GTI: americký GTI
- 2024-10-24 - Die Fahrt zastávky 270 km/Tag, wanneer Sie Golfa R-hez erreicht heeft
- 2024-10-24 - Para 10 autonómia Tage 120 000 km relatívne? Volwaardig!
- 2024-10-23 - Hyundai je enormný
- 2024-10-23 - Antigua Plaza Alhambra (7N): Familienempfang Espanha
- 2024-10-23 - Audi RS 4 B5: Ein Klassiker der Extraklasse: Erster Schritt
- 2024-10-22 - Luxusná brugga: Audi A8 (D4)
- 2024-10-22 - Dacia oficiálne priniesla hlavné SUV do mercado
- 2024-10-22 - De Alfa Romeo Junior também estreou com Parisban em Szófiában
- 2024-10-21 - Aký je Mercedes E500?
- 2024-10-21 - 100 000 km s BMW alebo M3-Mal: Je vaša éra ideálna? (FOLYTATOTT TESZT)
- 2024-10-20 - Mercedes CLK 63 AMG Série Negra: Gebrauchtwagen
- 2024-10-20 - Nový Land Cruiser pre rok 2024 je tu
- 2024-03-02 - Stierače - Sú určené na výmenu? Typy a ako vybrať?
- 2024-01-20 - Brzdové platničky - Aplikácie, druhy, opravy a otázky