Para 50 od Mercedes-Benz s 5 legendami

V roku 1974 Daimler-Benz prvýkrát uviedol na trh nový, luxusnejší model Mercedes-Benz 240D, vybavený 5-valcovým naftovým motorom. Na prvý pohľad je toto rozhodnutie prekvapivé, ale o dôvodoch sa vážne polemizuje: Mercedes-Benz 240D je auto vyššej triedy v porovnaní s 200 v 220D a na pohon je to motor s výkonom č. menej ako 80 koní. Na druhej strane v Mercedese-Benz 240 sú prvky modelu 220 D hojne využívané a najmä rám, preto je dĺžka motora obmedzená v dosť úzkych medziach. Pri týchto parametroch majú konštruktéri tri možnosti, ako dosiahnuť požadovaných 80 koní a v prvej z nich môže byť 4-valcový motor z Mercedesu-Benz 220D vybavený turbodúchadlom. Toto riešenie je najjednoduchšie a najefektívnejšie, ale s dostupným systémom predkomorového miešania turbodúchadlo nedokáže zabezpečiť dobré čistenie valcov a agilnosť motora, najmä v nízkych otáčkach, je veľmi slabá. Druhou možnosťou je zvýšenie zdvihového objemu motora zväčšením priemeru valcov. S tým je spojená nepríjemnosť, že sa stratí unifikácia medzi motorom 220 D a novým modelom, čo je nevýhodné ako pre výrobu, tak aj pre údržbu auta. Treťou možnosťou je zvýšenie počtu valcov na 6, ale potom sa motor predĺži a je potrebné použiť dlhší rám na auto Alternator Hella.

Para 50 od Mercedes-Benz s 5 legendami

To viedlo k myšlienke vytvoriť 5-valcový motor, ktorý nielenže vyvinul požadovaných 80 koní, ale bol tiež úplne zjednotený so 4-valcom a dostatočne krátky, aby sa zmestil na rám.

V normálnom 5-valcovom motore musí mať kľukový hriadeľ 5 ramien, ktoré zvierajú medzi sebou uhly 72°, a preto sú umiestnené v 5 rovinách. Sekvencia zapaľovania je od seba vzdialená 144°, čím sa dosahuje lepšia rovnomernosť zdvihu ako u 4-valcového motora, pričom zážihy prebiehajú o 180° od seba. Vyberie sa nasledujúca postupnosť zapaľovania: 1 – 2 – 4 – 5 – 3.

Hlavná výzva pre konštruktérov súvisí s dobrým vyvážením motora. Z dynamiky viacvalcových motorov je známe, že kým v bežnom 6-valcovom motore sa zotrvačné sily prvého a druhého rádu vzájomne vyrovnávajú, pri 4-valcovom motore dochádza k vzájomnému vyvažovaniu len sily prvého rádu. V 5-valcovom motore sa sily prvého a druhého rádu vzájomne vyrovnávajú, momenty druhého rádu však zostávajú nevyvážené, preto chod motora sprevádzajú rázy a vibrácie. Tento nedostatok bol odstránený umiestnením protizávaží na dve koncové ramená a na súvisiace rameno kľukového hriadeľa. Vďaka správnemu výberu hmôt a usporiadaniu protizávaží beží nový 5-valcový naftový motor hladko a pokojne, takmer rovnako ako 6-valce.

Pokiaľ ide o ďalšie konštrukčné prvky, nový motor je úplne identický so 4-valcovým motorom Mercedes-Benz 220D. Priemer valcov je 87 mm, zdvih piestu je 92,4 mm. Palivové čerpadlo je jednoduché, s mechanickým regulátorom. Na uľahčenie počiatočného spustenia sú v predkomôrke nainštalované žeraviace sviečky.

Maximálny výkon je 80 koní pri 4000 ot./min. Spotreba paliva sa pohybuje od 7 do 11 litrov na 100 km v závislosti od rýchlosti jazdy a maximálna rýchlosť auta je 148 km za hodinu.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

To viedlo k myšlienke vytvoriť 5-valcový motor, ktorý nielenže vyvinul požadovaných 80 koní, ale bol tiež úplne zjednotený so 4-valcom a dostatočne krátky, aby sa zmestil na rám

V normálnom 5-valcovom motore musí mať kľukový hriadeľ 5 ramien, ktoré zvierajú medzi sebou uhly 72°, a preto sú umiestnené v 5 rovinách