Čo sa týka porovnávania motora VW?
Generálny riaditeľ spoločnosti VW Oliver Blume, jeden z najvplyvnejších manažérov v automobilovom sektore, podporuje odloženie zákazu spaľovacích motorov, ktorý je plánovaný na rok 2035. Prezrádzame, aké by mohli byť jeho motívy pre tento postoj piese auto online.

Keď hovorí šéf VW Oliver Blume, jeho slová majú vážnu váhu – pre sektor, pre priemysel a pre celú spoločnosť v Európe. Preto je veľmi dôležité zamyslieť sa nad tým, prečo Blume spochybňuje pôvodný plán postupného vyradenia spaľovacích motorov v roku 2035. Blume, azda najdôležitejší výkonný riaditeľ automobilového priemyslu v Európe a šéf najväčšej automobilky na kontinente, vyzval na viac času na dosiahnutie míľnikov plánovaných na roky 2030 a 2035.
Bol to už druhý rok, ktorý rozvíril náladu vodičov v celej EÚ. Podľa plánu budú môcť byť posledné nové autá so spaľovacím motorom, či už benzínové, naftové alebo hybridné, v Európskej únii registrované v roku 2035. V skutočnosti bola pre ukončenie výroby spaľovacích motorov ponechaná medzera s označením „otvorenosť technológií“. To znamená, že ak po roku 2035 budú nové spaľovacie motory poháňané palivami, ktoré sú šetrné k životnému prostrediu a nepochádzajú z fosílnych palív (napr. syntetické alebo vodíkové), autá vybavené spaľovacími motormi budú stále oprávnené na registráciu.
Šéf VW v predchádzajúcich vyhláseniach opakovane preukázal, že verí v prechod na elektrickú mobilitu z dlhodobého hľadiska. Teraz však Blume požaduje väčšiu flexibilitu pri implementácii nových predpisov. Podľa neho prechod „potrebuje neustále kontroly, ktoré skutočne odrážajú, ako rýchlo sa elektrická mobilita šíri,“ povedal manažér pre Neue Osnabrücker Zeitung. Keď povedal: „V prípade potreby by tvorcovia politík mali byť flexibilní, pokiaľ ide o načasovanie prechodu,“ mal na mysli práve odloženie dátumu ukončenia používania konvenčných spaľovacích motorov.
Teraz bolo potrebné prehodnotiť realitu. Blume, ktorý zároveň šéfuje spoločnosti Porsche, označil nedávne plány Európskej komisie na prísnejšie obmedzenia predpisov pre vozový park za správny krok. Výrobcovia automobilov dostanú o tri roky viac, ako sa plánovalo, na splnenie prísnejších limitov emisií CO₂, ktoré mali nadobudnúť účinnosť v roku 2025 (t. j. do roku 2028). V opačnom prípade by nemecký automobilový priemysel, kde je podiel modelov so spaľovacími motormi vysoký, bol nútený zaplatiť EÚ pokuty vo výške niekoľkých stoviek miliónov eur. Netrpeli by však len Nemci – napríklad aj Renault by mal problémy s dodržiavaním prísnejších emisných predpisov.
Prečo chce Blume, aby sa vyradenie motora ICE odložilo čo najdlhšie?
Automobilový priemysel, najmä ten nemecký, v súčasnosti čelí obrovským výzvam – alebo presnejšie: problémom. Stále nevyriešený obchodný spor s USA, ktorý inicioval Donald Trump, je len jedným z rizík, ktoré prinášajú bezsenné noci vysokopostaveným manažérom zo sveta kolies. Ďalším vážnym prípadom je výrazný pokles predaja v Číne. A aby toho nebolo málo, kupujúci v Nemecku, najväčšom automobilovom trhu v Európe, sa boja staviť na elektromobily, do ktorých vývoja boli investované miliardy. Nie je náhoda, že v januári 2025 Blumeho kolega Ola Källenius, ktorý okrem šéfovania Mercedesu vedie aj na čele Európskej asociácie výrobcov automobilov ACEA, vyzval na zmiernenie predpisov proti zmene klímy.
Čo má spoločné zastavenie spaľovacích motorov so syntetickými palivami?
Vzhľadom na pomalý predaj elektrických vozidiel v Nemecku prechod na elektrické pohony veľmi nepokročuje. Podľa predpisov EÚ sa za vozidlá s nulovými emisiami považujú iba plne elektrické autá. A čo urobíme so spaľovacími motormi, teda s benzínovými, naftovými a hybridnými modelmi, ktoré v súčasnosti tvoria približne 80 percent všetkých predajov v Nemecku? Ekologické palivá by mohli byť záchranou. Významní európski politici, vrátane a pravdepodobný budúci nemecký kancelár Friedrich Merz sa vyjadrili za odloženie zákazu spaľovacích motorov a ako riešenie poukázali na alternatívne palivá. Kedy sa však objavia „zelené“ syntetické palivá alebo „zelený“ vodík? V tejto otázke momentálne nie je jasno.
Podiel „zeleného“ vodíka v Nemecku je pod jedným percentom a zo strany dopravného sektora po ňom prakticky neexistuje dopyt. A syntetické palivá sa v súčasnosti vyrábajú v homeopatických dávkach. Napríklad japonská energetická spoločnosť Eneos, ktorá chce na októbrovej výstave Expo 2025 v Osake dodávať klimaticky neutrálne palivo pre spoločnosti Mazda, Subaru, Suzuki a Toyota, nedávno oznámila množstvo paliva vyrobeného denne vo svojom pilotnom závode: bol to len „jeden barel“ za deň, čo zodpovedá 159 litrom!
Čo sa stane v budúcnosti?
Návrhy Európskej komisie na skrátenie predĺženej lehoty na dodržiavanie pravidla o emisiách CO₂ sú v súčasnosti predmetom diskusie v Európskom parlamente a 27 členských štátoch EÚ. Hovorí sa, že lídri v rokovaniach by sa tiež zasadzovali za ďalšie zmeny limitných hodnôt. Je tiež možné, že zákaz ICE bude preložený na obdobie po roku 2035.
Záver
Malo by sa postupné vyraďovanie spaľovacích motorov odložiť alebo nie? Ťažká otázka. To by bolo lepšie pre priemysel, ale nie pre klímu. Pri kúpe nového auta veľa závisí od vodičov a ich rozhodnutí. V skutočnosti môže ktokoľvek „vyradiť“ spaľovací motor z prevádzky prechodom na elektrinu – pokiaľ chce.
- 2025-04-29 - Ide o ideálny model spoločnosti DS Automobiles a integrovaná technológia Formel-E-Technologie?
- 2025-04-28 - Ich merke mir, dass ich noch nicht fertig bin (VIDEO)
- 2025-04-26 - Jedným z najdôveryhodnejších zážitkov na svete je turistický zážitok Mercedesu vo verzii Silver Star.
- 2025-04-25 - Honda predávala nový Civic vo svojom esportivo štýle už 20 rokov.
- 2025-04-24 - Nog corcéis para a la concha em 20 ano no VW-Polo: É heißt "Bruder einkaufen"
- 2025-04-23 - Dacia Jogger vybavená emblémami Nissan
- 2025-04-22 - Pozrite sa na VW T5 a T6, ktoré sú pripravené!
- 2025-04-22 - Honda Accord Coupe
- 2025-04-21 - Fiat Cronos – všetko na ľade
- 2025-04-20 - Pirin-Fiat 850: zu Bolgár-Fiat-Története
