Škoda 105/120/130 Série M: Legende, com Heckmotor
Do polovice 80. rokov zostala Škoda snáď jediným výrobcom na svete, ktorý pokračoval vo výrobe rodinných áut s motorom vzadu. Tento archaický koncept si česká firma osvojila ešte začiatkom 60. rokov minulého storočia, keď bol ešte relatívne aktuálny, no veľmi skoro sa rýchlo zapísal do histórie a ustúpil avantgardnému pohonu predných kolies a dvojobjemovým karosériám. Štátny podnik Škoda si však pre svoje obmedzené finančné zdroje len ťažko môže dovoliť pravidelne aktualizovať sortiment, aby držal krok so západoeurópskou avantgardou. Jediné, čo môže ponúknuť, je čiastočná modernizácia svojich známych modelov. Presne to sa stalo koncom roka 1983, keď bol predstavený kompletný facelift Škody 105/120, zaradený s interným továrenským označením M kit ambreiaj valeo pret.
Vzhľad vozidiel modernizovanej série je vybavený úplne novou aerodynamickejšou prednou časťou s novými blatníkmi, spojlerom, veľkými smerovými svetlami spojenými s halogénovými svetlometmi a dvojdielnym polypropylénovým nárazníkom. Združené zadné svetlá sú teraz oveľa väčšie a modernejšie tvarované.
Najväčšou novinkou spojenou s debutom série M je pridanie dvoch úplne nových modelov s motormi s objemom 1300 cm3 do ponuky. Ide o Škoda 130 L 5-miestny sedan so 4 dverami a Škoda Rapid 130 2-dverové športové kupé s 2 + 2 sedadlami.
Jedným z mála vonkajších rozdielov v modeli 130 L je prítomnosť dodatočných otvorov v prednom spojleri, no najvýraznejšie zmeny sa ukrývajú pod karosériou a presnejšie v motore, prevodovke a zavesení zadných kolies.
Použitie výkonnejšieho motora so zvýšeným zdvihovým objemom si vyžaduje pomerne veľa konštrukčných zmien štandardného agregátu pri zachovaní jeho základnej koncepcie. Ide tiež o 4-valcový, radový, vodou chladený motor s horným ventilom (OHV) umiestnený pozdĺžne za zadnou nápravou motora. Pri zachovaní zdvihu piestu 72 mm, ktorý bol rovnaký pre všetky vtedajšie motory Škoda, sa priemer valca zväčšil na 75,5 mm, čím sa zdvihový objem zväčšil na 1289 cm3. pozri Kompresný pomer sa zvýšil na 9,7:1 a maximálny výkon teraz dosahuje 43 kWh (58,5 k) pri 5000 ot./min.
Nový blok valcov má zvýšenú tuhosť v oblasti hlavných ložísk kľukového hriadeľa. Prevodovka je zjednotená v spoločnom bloku s motorom.
V tomto modeli Škody bola pre zníženie spotreby prvýkrát v sériovej výrobe zavedená aj 5-stupňová prevodovka. Maximálna rýchlosť dosahuje 153 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 15 sekúnd.
Škoda z roku 1985 ponúka široký výber celkom 10 úprav, ktoré sa líšia motorom, prevodovkou, karosériou a vybavením interiéru. S touto druhou a poslednou modernizáciou prvého modelu predstaveného v roku 1976 boli odstránené zadné motory. Zároveň sa už tvrdo pracuje na úplne novom firemnom modeli Favorit s pohonom predných kolies a dvojobjemovou karosériou od Bertoneho.
- 2025-01-08 - Osram Night Breaker LED: Arbeitsbeleuchtung ohne Reflexão
- 2025-01-06 - Oltcit Club: România méltatlanul alulieertält autója
- 2025-01-05 - 50 000 kilometrov v Nickerchen: em Baba-Benz-Rekord
- 2025-01-04 - To je zo, čo je het, een beetje bedienen, aber es is wie een Frugtbart
- 2025-01-04 - 4. a 6. január 2011, oorlog Hemus für die Premiere bij Mal ofiziels Entlassen nomoedo
- 2025-01-03 - Ein Jawa 350-638 40 Tag zuvor
- 2025-01-02 - Pred 40 Jahren Prišiel som k Polizei-MZ ETZ-250F v Bulharsku
- 2025-01-01 - 80 dias e no max 25 dias antes do Besuch Mazda RX-7
- 2024-12-31 - Ford Sierra XR 4: Végzetes vonzalom
- 2024-12-30 - 35 Etikiet pre Megacollier "Retro" od BAC