Dacia 1300: Das Auto, Prototyp des Debütanten Renaulta 12
Prvá Dacia 1300 bola vyrobená 23. augusta 1969 a posledná s číslom 1 959 730 zišla z montážnej linky 21. júla 2004, len mesiac pred 35. výročím prag van wezel pret stanga si dreapta.

V polovici 60. rokov 20. storočia bolo na príkaz rumunskej vlády prijaté rozhodnutie zorganizovať licenčnú výrobu západného osobného automobilu. Hlavnými požiadavkami sú, aby bol relatívne lacný, dostatočne veľký pre rodinu a poháňaný motorom so zdvihovým objemom maximálne 1,3 litra. Ponuky posielali od mnohých firiem, no najlepšie dopadla tá na výrobu Renaultu 12.
V očakávaní nového modelu, ktorý bol v tom čase ešte len vo fáze prototypu, rumunský závod dočasne vyrábal Renault 8, pod názvom Dacia 1100. Zaujímavosťou je, že svetová premiéra Renaultu 12 a jeho rumunského kolegu prebehla takmer súčasne, čo je snáď jediný takýto prípad v histórii východoeurópskeho automobilového priemyslu. V skutočnosti sa prvý prototyp Dacie 1300, zostavený výlučne z francúzskych dielov, predstavil na prehliadke Rumunského národného dňa 23. augusta 1969, celých deväť dní pred oficiálnym predstavením Renaultu 12.
Dacia 1300 bola na svoju dobu veľmi moderným autom, ktoré ponúkalo dobrý komfort, bezpečnosť, dobrú dynamiku a spoľahlivosť – súbor kvalít, ktoré boli na vtedajšie východoeurópske pomery na veľmi vysokej úrovni.
Luxusná verzia 1301 sa začala vyrábať v roku 1970, kombi 1300 Break debutovalo v roku 1973 a v roku 1975. Predstavený bol aj pick-up Dacia 1302.
Po ukončení spolupráce s Renaultom v roku 1978 Dacia ukázala prvú prepracovanú verziu 1300. V roku 1982 sa číselný index zmenil na 1310, neskôr prišli 1210, 1410 a niekoľko ďalších variácií. V roku 1983 bol celý rad obnovený a v tom istom roku začala sériová výroba verzie 1410 Sport, ktorá mala dvoje dverí a nižšiu strechu.
Počas svojej dlhej histórie prešiel model početnými faceliftmi, bez zmeny základnej konštrukcie a dizajnu karosérie. Aj keď sa dynamika a spotreba paliva postupne zlepšujú, kvalita nie vždy zodpovedá štandardu, najmä keď sa zastavil dovoz montážnych súprav z Francúzska. Hoci sa vyrábal aj po roku 2000, nikdy nebol ponúkaný s klimatizáciou, airbagmi a protiblokovacím systémom bŕzd.
Prevažná časť produkcie bola určená pre domáci trh, ako aj pre krajiny východného bloku, ale Dacia 1300 sa vyvážala aj do mnohých ďalších miest sveta ako Južná Amerika, Kanada, Čína a Severná Kórea, ale aj do Veľkej Británie, Dánska a Holandska.
Posledná modernizácia bola vykonaná v roku 1998, s inštaláciou systému vstrekovania paliva a katalyzátora, spĺňajúceho emisné normy Euro 2.
Napriek všetkým nedostatkom zaznamenala Dacia solídne predaje až do posledného dňa svojej výroby. V roku 2004 sa sedan a kombi predávali za takmer symbolickú cenu 4 100, respektíve 4 250 eur.
- 2025-04-20 - Pirin-Fiat 850: zu Bolgár-Fiat-Története
- 2025-04-18 - Megoldottak e vehicule elétrico acumulando e sem peso
- 2025-04-17 - ADAC: Das Elektronik-Automobil é novo, Mint hat een nouwe Auto-geprüft
- 2025-04-16 - Model Audi je A6.
- 2025-04-15 - Používame modely Lego a Herausdorff
- 2025-04-14 - Nova Motorräder 2025: Moto Guzzi V7 Sport
- 2025-04-13 - Mise à jour du Motorradjahr 2025: Triumph Tiger 660
- 2025-04-12 - Variant Volkswagen Passat: 50 véus, de olyan friss, mint falda (TESZT)
- 2025-04-11 - Elektrická jazda pre automobily: O Kia EV3 a fantastická frota!
- 2025-04-10 - 83 Tage en Lende com Lamborghini Countach-on
