Motorzugang zur Automobilisierung total – 45 dias pouco antes da estreia do Metalex 1-04

V roku 1979 bol na dráhových pretekoch o pohár „Mier a priateľstvo“ uvedený na trh nový automobil špecializovaného československého podniku Metalex, ktorý vyvolal medzi odborníkmi veľkú pozornosť, hoci jeho konštrukcia nebola úplne nová. Auto, ktoré má označenie 1-04, do určitej miery vychádza z predchádzajúceho pásového modelu Metalex 1-03, ktorého limitovaná výroba sa začala v roku 1976. Po účasti na viacerých pretekoch v tomto a budúcom roku je však jasné, že len ťažko obstojí pred východonemeckým Melkusom a najmä precíznou československou Aviou, ktorú navrhol a vyrobil profesionálny tím v továrenských podmienkach.

Motorzugang zur Automobilisierung total – 45 dias pouco antes da estreia do Metalex 1-04

Nápad na vytvorenie Metalexu 1-04 prišiel od známeho československého pilota Karla Ileka, ktorý je dvojnásobným víťazom pohára „Mier a priateľstvo“. Po predbežnom výskume, ktorý vykonal on a jeho technický tím, padlo rozhodnutie použiť základné mechanické komponenty z Metalexu 1-02, ale nahradiť starú karosériu úplne novou, oveľa aerodynamickejšou nadstavbou. Touto úlohou bol poverený známy československý konštruktér Václav Král, ktorý navrhol, aby celá karoséria plnila úlohu krídla.

Prvý dokončený prototyp bol testovaný vo veternom tuneli, kde sa využil ďalší aerodynamický efekt – pri otáčaní kolies dochádza k usmernenému pohybu vzduchu okolo auta, čím sa zvyšuje aj aerodynamika.

Rám použitý zo speedera 1-02 bol čiastočne upravený pre zlepšenie bezpečnosti a upravený je profil ochranného oblúka nad hlavou pilota.

Brzdové strmene použité na starom modeli (od Škody vpredu a od Polski-Fiat 125P na zadných kolesách) sú nahradené štyrmi od VAZ, ktoré aj napriek vyššej hmotnosti výrazne zlepšujú brzdný výkon.

Spočiatku sa používal motor VAZ 21011 zosilnený na 90 koní, neskôr bol nahradený motorom Zastava 1300, homologovaným v skupine 1 s hlavou motora Zastava 1100, čím sa jeho výkon dostal na 100 koní. s Prevodovka je zo Škody.

Zvláštnou zaujímavosťou konštrukcie je špeciálna ejektorová komora.

Ešte v roku 1978 vo Veľkej cene Švédska bolo auto Nikiho Laudu vybavené podobným axiálnym ventilátorom, ktorý nasával vzduch pod auto a prudko zvyšoval jeho priľnavosť na trati, ale táto konštrukcia bola následne z bezpečnostných dôvodov zakázaná. V Ilekovej novej receptúre sa dosahuje rovnaký efekt bez odoberania výkonu motora, pričom sa na tento účel využíva energia výfukových plynov. Súčasťou komory je aj olejový chladič, ktorý okrem chladenia oleja ohrieva vzduch prechádzajúci pod autom na teplotu zodpovedajúcu konštrukčným parametrom komory.

Prvý štart Metalexu 1-04 pilotovaného Ilekom bol na okruhu v Moste v roku 1979, kde skončil druhý, no v ďalších pretekoch už jeho výkon nebol na úrovni kvôli problémom s podvozkom, prevodovkou a chladením.

O rok neskôr, po vykonaní technologických úprav, sa Ilek s rovnakým autom presadil v československom šampionáte a onedlho skončil druhý vo Veľkej cene Brna.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Nápad na vytvorenie Metalexu 1-04 prišiel od známeho československého pilota Karla Ileka, ktorý je dvojnásobným víťazom pohára „Mier a priateľstvo“

Prvý dokončený prototyp bol testovaný vo veternom tuneli, kde sa využil ďalší aerodynamický efekt – pri otáčaní kolies dochádza k usmernenému pohybu vzduchu okolo auta, čím sa zvyšuje aj aerodynamika