VAZ-2105: najpredávanejší už 45 rokov
VAZ-2105 "Zhiguli" sa vyrábal tri desaťročia - od roku 1980 do roku 2010. Táto kompletne modernizovaná verzia klasického modelu 2101 je zároveň zakladateľom novej rodiny, do ktorej v roku 1982 sa pridal luxusnejší VAZ-2107 a v roku 1984 a verzia kombi VAZ-2104. Počas svojej 30-ročnej kariéry (dlhšej ako ktorýkoľvek iný továrenský model) sa tohto auta vyrobilo niečo vyše dvoch miliónov kusov.
Práce na aktualizácii prvého VAZ sa začali krátko po uvedení do výroby a podľa predbežných plánov by mal nový model s označením 2105 ísť na montážnu linku v roku 1975. Spočiatku sa pokúšalo len o čiastočnú modernizáciu, ktorá sa dotkla len svetlometov, masky chladiča, nárazníkov a niektorých ozdobných prvkov. Výsledkom je, že auto sa stáva trochu iným, ale nevyzerá ako nový model. Medzitým niektoré západné firmy ako Fiat a dokonca Porsche ponúkali svoje vlastné umelecké interpretácie, ale nakoniec bol uprednostnený dizajnový projekt štylistu VAZ Vladimíra Stepanova z roku 1976. V decembri nasledujúceho roku bol vyrobený prototyp a v marci 1978 začali testy s prvou prototypovou sériou. Koncom roku 1979 bola uvedená do prevádzky nová výrobná linka a 3.1.1980 bol vyrobený prvý sériový VAZ-2105.
Účelom modernizácie je dodať autu modernejší vzhľad, zvýšiť komfort, aktívnu a pasívnu bezpečnosť, stať sa hospodárnejším a ekologickejším. Vo VAZ-2105 sa po prvýkrát v sovietskom automobilovom priemysle použili obdĺžnikové blokové svetlomety, v ktorých boli zjednotené všetky predné svetlá - dlhé a krátke, meradlá a ukazovatele. Jednotky zadných svetiel zahŕňajú meradlá, hmlové svetlá, brzdové svetlá, smerovky a cúvacie svetlo. Boli použité halogénové žiarovky a nové reflektory, niektoré exportné verzie boli vybavené stieračmi svetlometov.
Ovládacie prístroje na palubnej doske majú antireflexné sklo. K dispozícii sú alarmy stavu batérie, tlaku oleja, hladiny brzdovej kvapaliny, aktivácie hmlových svetiel.
Niektoré jednotky boli tiež modernizované. Napríklad námaha pri otáčaní volantom je znížená o 1/3 vďaka výmene valčekových ložísk za guľôčkové. Bol nainštalovaný podtlakový posilňovač bŕzd, nový je dizajn nosnej dosky zadnej brzdy a automaticky sa nastavuje vôľa medzi doštičkami a bubnom.
Všetky relé a poistky sú zhromaždené v špeciálnej krabici s priehľadným krytom a rozvodová reťaz bola nahradená tichším plastovým remeňom. K zníženiu hlučnosti prispieva aj nový dizajn vzduchového filtra. Nainštalovaný bol nový karburátor "Ozone" vybavený ekonomizérom s núteným chodom naprázdno a rozdeľovačom s odstredivým a vákuovým regulátorom predstihu, ktoré zabezpečujú zníženie spotreby paliva a zníženie toxicity.
Auto je vybavené novou prevodovkou a v závislosti od prevádzkových podmienok sú na zadnej náprave použité rôzne reduktory.
VAZ-2105 bol počas svojej dlhej kariéry niekoľkokrát modernizovaný. Od roku 2005 motory sú teraz vybavené systémom priameho vstrekovania, aby vyhovovali novým ekologickým požiadavkám, čo umožňuje predĺžiť výrobu auta o niekoľko ďalších rokov.
Posledný VAZ-2105 (lakovaný na modro) zišiel z montážnej linky 30. decembra 2010. Celkovo bolo vyrobených 2 090 741 áut všetkých modelových variantov.
- 2024-12-21 - Bruxelas tem seu Debüt com versão DS gemaakt, apparelo elektronik 100% interdito
- 2024-12-20 - Symbioz: ez a Renault gyönyörködteti az avsfkeket (VÍDEO)
- 2024-12-18 - Visszasektika: En Hummer NZ szerénységet-mutat
- 2024-12-17 - I ben Moment elektrische V-Klasse van Mercedes
- 2024-12-16 - Motorzugang zur Automobilisierung total – 45 dias pouco antes da estreia do Metalex 1-04
- 2024-12-15 - Motor z 3 eixos D 2900: Vollstanddiger
- 2024-12-14 - Teljes gázzal 2 mais féle jogosítvány nél
- 2024-12-13 - Você també pode saber o que fazer: E-Combinatie
- 2024-12-12 - ZIL-4104: Rolls-Royce s hmotnosťou 3 tony a rýchlosťou 190 km/t
- 2024-12-11 - Minden ittok leggyorsabb G-szätnaa tob mint 1000 LE-vel.