Ford Sierra XR 4: Végzetes vonzalom

Pred viac ako štyrmi desaťročiami debutoval jeden z najatraktívnejších exemplárov európskeho Fordu. Toto je Sierra XR 4 – najvýkonnejší a najrýchlejší variant modelu, ktorý sa vyznačuje oveľa športovejším charakterom a veľkolepejším vzhľadom. Popredný dizajn, ktorý navrhol francúzsky stylista Patrick le Kemen, vyniká niekoľkými netradičnými prvkami, z ktorých najvýraznejší je dvojitý spojler namontovaný v spodnej časti dverí batožinového priestoru. Je požičaný z experimentálneho Fordu Probe III a bez obmedzenia viditeľnosti výrazne prispieva ako k zlepšeniu aerodynamiky, tak k zvýšeniu stability pri vysokých rýchlostiach. Pri konštrukcii Sierry XR 4 sa znížil koeficient odporu vzduchu z 0,34 na 0,32, čím sa stala najaerodynamickejším sériovým Fordom svojej doby, pričom jediné dve autá ho vtedy v tomto smere prekonali Porsche 924 a Citroën GS.

Ford Sierra XR 4: Végzetes vonzalom

Základná koncepcia Sierry XR 4 s pohonom zadných kolies sa však naďalej drží konzervatívnej filozofie firmy. Použitý motor je modernizovaná verzia benzínového V6 s pracovným objemom 2792 ccm. Valce sú umiestnené pod uhlom 60 stupňov, ventily sú nad hlavou a sú poháňané centrálnym vačkovým hriadeľom, ktorý sa otáča z kľukového hriadeľa prostredníctvom ozubených kolies. Motor pracuje s nepriamym mechanickým vstrekovaním v sacích potrubiach. Kompresný pomer je 9,2:1 a maximálny výkon dosahuje 110 kW pri 5700 ot./min. Systém zapaľovania je bezkontaktný tranzistor.

Hlavné prístroje sú umiestnené v tesnej blízkosti volantu a stredná časť prístrojovej dosky je natočená smerom k vodičovi po vzore BMW. Štandardná výbava zahŕňa dve vonkajšie spätné zrkadlá, ktoré sa automaticky nastavujú, zadné okno s elektrickým vyhrievaním a stieračom trysiek, anatomické predné sedadlá vrátane toho pre vodiča, ktoré možno premiestniť vo vertikálnom smere, nastaviteľné opierky hlavy na všetkých sedadlách a elektrický zámok na zadný kryt.

Karoséria je samonosná, zavesenie štyroch kolies je nezávislé. Na prednej a zadnej náprave je jeden torzný stabilizátor priečnych kmitov s priemerom 26, respektíve 10 mm. Riadenie je hrebeňové a na želanie môže byť vybavené posilňovačom. Hriadeľ riadenia je zaistený pomocou závesu a teleskopického zariadenia. Objem batožinového priestoru je 0,41 metra kubického, no pri demontáži jedného alebo oboch operadiel zadného sedadla sa dá zväčšiť na 0,8, respektíve 1,20 metra kubického.

Maximálna rýchlosť Ford Sierra XR 4 dosahuje 210 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 8,4 sekundy. Spotreba paliva v troch hlavných režimoch (90 km/h, 120 km/h a mestská premávka) je 7,6, 9,6 a 15,5 l na 100 km.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Základná koncepcia Sierry XR 4 s pohonom zadných kolies sa však naďalej drží konzervatívnej filozofie firmy

Hlavné prístroje sú umiestnené v tesnej blízkosti volantu a stredná časť prístrojovej dosky je natočená smerom k vodičovi po vzore BMW