GAZ-3101: en "Wolga"-Pelleşületlen álma V-alakú-Motorral

Najskoršie pokusy o úplnú modernizáciu nového "Volga" GAZ-24 sa uskutočnili pred viac ako polstoročím. Prvý prototyp takzvaného GAZ-3101 (klasifikovaný týmto spôsobom podľa nového sovietskeho systému označovania zavedeného v rovnakom čase) bol dokončený 15. decembra 1973. Okamžite zaujme úplne nová silne amerikanizovaná predná časť, ktorá je oveľa bližšia americkej móde z polovice 70. rokov ako stará (tiež amerikanizovaná, ale dnes už dosť archaická) predná časť s dvoma okrúhlymi svetlometmi, ktorá je podobná modelu Ford Falcon, model rok 1962. Známou prekážkou úspešného dosiahnutia želaného vizuálneho efektu sú neúmerne malé obdĺžnikové svetlomety (ktoré boli podľa nepotvrdených informácií dočasne prevzaté z Wartburgu 353). Konzervatívny európsky vplyv je vidieť na rozložení masívnych panelov, v ktorých sú zoskupené zadné svetlá.

GAZ-3101: en "Wolga"-Pelleşületlen álma V-alakú-Motorral

Zboku je auto takmer na nerozoznanie od sériového GAZ-24, no malé okienka na predných dverách sú už odstránené a kľučky sú pevne integrované do dverí v súlade s novými normami pre pasívnu bezpečnosť chodcov. Tradičné chrómové spätné zrkadlá zostali zachované, no teraz sú nastaviteľné zvnútra. Interiér je úplne nový, s opierkami hlavy na všetkých sedadlách, kompletne modernizovaným prístrojovým panelom s polyuretánovým náterom. Palivová nádrž, ktorá bola dovtedy pod dnom kufra, sa presunula za zadné sedadlo s rezervným kolesom na svojom mieste. Brzdový systém má delenú slučku a pomáha mu podtlakové servo, pričom predné brzdy sú kotúčové.

Dva z prototypov poháňajú motory V6 s objemom 2 990 cm3, jeden s liatinovým blokom valcov (GAZ-24-14) pôvodne vyvinutý pre GAZ-24 a druhý s identickým blokom vyrobeným z hliníka (GAZ-24- 18). Oba produkujú 136 koní, no druhý je oveľa ľahší. Autá experimentálnej série sú vybavené aj automatickou prevodovkou, posilňovačom riadenia, elektrickým ovládaním okien a klimatizáciou.

V tomto období bolo v zásade vydané povolenie na začatie výroby GAZ-3101, ale z rôznych dôvodov bolo niekoľkokrát odložené. Hlavným z nich je, že vtedajší minister automobilového priemyslu ZSSR Viktor Polyakov zabezpečil pre Volžský automobilový závod prioritne solídne investície na maximálne rýchlu absorpciu moderných, úplne nových modelov s dvojobjemovou karosériou a prednou časťou. - pohon kolies. Na druhej strane, závod Zavolzhsky Motor Plant (ZMZ), ktorý je subdodávateľom GAZ, nedokázal absorbovať plánovanú výrobu motorov V6. Združenie zahraničného obchodu "Autoexport" je tiež opatrné voči tomuto typu motora, pretože po ropnej kríze v roku 1973. úspora paliva sa stáva hlavným problémom.

Tvárou v tvár takýmto obmedzeniam GAZ naďalej upravoval a menil (a mnohými spôsobmi zjednodušoval) „obsah“ auta. V dôsledku toho, ako aj s ohľadom na udržanie nižších výrobných nákladov, bolo rozhodnuté vybaviť budúci automobil 4-valcovým motorom ZMZ-4022, ktorý je celkom podobný motoru GAZ-24, ale blok a hlava valcov sú už vyrobené z hliníka. V porovnaní so štandardným ZMZ-24D bol výkon zvýšený o 10 koní. a už dosahuje 105 koní. pri 4750 ot./min. Hoci je auto o 50 kg ťažšie, zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa skráti na 16,2 sekundy (zatiaľ čo pri GAZ-24 je to 22 sekúnd) a maximálna rýchlosť sa zvýši zo 145 na 152 km/h. Znížila sa aj spotreba paliva z 10,5 na 8,5 litra na 100 km.

V tejto konfigurácii, s novým 4-valcovým motorom, bez posilňovača riadenia, bez automatickej prevodovky a so zjednodušenou výbavou, bolo auto premenované na GAZ-3102. Začiatkom roku 1980 bol odoslaný na schválenie do Moskvy. a počas olympijských hier, ktoré sa v tom istom čase konali v Moskve, bola prvýkrát predstavená širokej verejnosti. Pred spustením výroby však musia prejsť ešte dva roky.

V skutočnosti bola myšlienka sériovej Volgy s V-motorom napriek tomu zrealizovaná, aj keď vo veľmi limitovanej edícii. V období 1982-1989 bola postavená malá séria automobilov s číselným označením 3101, vybavená 5,52-litrovými motormi V8 s výkonom 195 k. pri 4400 ot./min., ktoré dosahujú maximálnu rýchlosť 170 km/h. Boli určené len pre špeciálne služby ZSSR.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Zboku je auto takmer na nerozoznanie od sériového GAZ-24, no malé okienka na predných dverách sú už odstránené a kľučky sú pevne integrované do dverí v súlade s novými normami pre pasívnu bezpečnosť chodcov

Dva z prototypov poháňajú motory V6 s objemom 2 990 cm3, jeden s liatinovým blokom valcov (GAZ-24-14) pôvodne vyvinutý pre GAZ-24 a druhý s identickým blokom vyrobeným z hliníka (GAZ-24- 18)